- De Britse auteur Mark Dawson begon met het zelf publiceren van zijn boeken op Kindle nadat zijn eerste drukwerken niet goed verkocht werden via traditionele uitgevers.
- Hij heeft inmiddels meer dan 40 titels gepubliceerd en miljoenen exemplaren verkocht, maar beantwoordt nog steeds de e-mails van zijn lezers.
- Naar eigen zeggen was zijn beste zakelijke beslissing om een reeks boeken te schrijven met een terugkerend personage.
- Lees ook: Bol.com laat klanten zien welke boeken duurzamer zijn – e-reader wint het van papieren boek, mits je een fanatieke lezer bent
Dit stuk is gebaseerd op een gesprek met de Britse auteur Mark Dawson over publiceren via Kindle Direct Publishing. Insider heeft zijn inkomsten en prijzen geverifieerd.
Mijn eerste twee boeken verkochten niet. Het waren niet erg goede boeken, wat niet hielp. Ze werden gepubliceerd in 2001 en 2003 door Macmillan. De omslagen waren niet geweldig en ze kregen geen goede marketing.
In die tijd werkte ik als advocaat in Londen voor een groot kantoor, waar ik weinig plezier aan beleefde. Ik nam zes maanden vrij en ging werken voor de British Board of Film Classification, waar ik betaald werd om TV te kijken en leeftijdsclassificaties te geven. Het was geweldig.
Ik was inmiddels al jaren gestopt met schrijven, maar barstte nog steeds van de ideeën.
Een paar van mijn vrienden zeiden dat ze zelf boeken publiceerden op Kindle. Ze verdienden niet veel geld, maar wel iets
Ze kregen direct contact met hun lezers, wat ik nooit eerder had gehad.
Ik was begonnen met het schrijven van een ander boek in 2010. Ik sprak met mijn agent. We probeerden uitgevers te bereiken, omdat ik niet zeker wist of ik het zelf wilde uitgeven. Maar niemand had interesse.
Aangezien ik geen andere keuze had, dacht ik: laten we kijken hoe het loopt. Ik besloot het eerste boek, in 2012, gratis te maken voor lezers. Met Kindle kun je dat doen als je exclusief bij Kindle Direct Publishing (KDP) zit.
Er zijn ook manieren waarop je gratis je e-book kunt promoten bij lezers die geïnteresseerd zijn in jouw genre.
Alleen al bij Amazon werden in totaal 41.000 exemplaren van mijn boek gedownload. Ik was stomverbaasd. Ik had geen idee dat dat mogelijk was.
Maar ik had ook een kans gemist, want ik had geen mailinglijst. Lezers konden mij dus niet 'volgen'.
Een mailinglijst is extreem waardevol voor schrijvers. Het is de beste manier om met lezers in contact te komen.
Toen ik mijn tweede boek voor Kindle schreef, voegde ik een optie toe voor lezers om zich in te schrijven voor mijn mailinglijst. Daarmee kon ik lezers op de hoogte brengen van mijn nieuwe boeken.
Ik schreef: "Als je je wilt inschrijven op mijn mailinglijst, stuur ik je een gratis kort verhaal" - of iets in die trant.
Een van de beste zakelijke beslissingen die ik nam, was het schrijven van een reeks boeken met een telkens terugkerend personage
Een terugkerend personage is goed voor de marketing. Als mensen geven om het personage, is de kans groot dat ze het volgende boek kopen.
Ik begon met het schrijven van mijn John Milton-serie. Binnen een paar weken na de publicatie van het eerste exemplaar in juli 2013 werd er behoorlijk wat verkocht.
Het was voor mij ook sneller en makkelijker te schrijven dan mijn eerdere boeken. Dat zorgde voor meer verkoop.
Ik reisde iedere dag vanuit Salisbury naar Londen met de trein voor mijn werk. Het was de beste kantoorruimte die ik ooit had gehad. Ik zette mijn koptelefoon op en schreef 90 minuten, heen en terug. Ik publiceerde vier romans in dat eerste jaar op KDP.
Ik begon veel meer te verdienen met de boeken dan met mijn dagelijkse werk. In november 2014 heb ik mijn baan opgezegd en ben ik fulltime boeken gaan schrijven.
Ik schrijf meestal 2.000 woorden in de ochtend. In de middag focus ik me op de zakelijke kant van mijn werk. Ik maak reclame, mail met lezers, contracteer coverontwerpers en schrijf blurbs - in feite alle dingen die in de traditionele uitgeverswereld normaal gesproken voor je worden gedaan. Als eenmanszaak doe je alles zelf.
Digitale reclame is essentieel voor self-publishing, maar geef niet meer uit dan je je kunt veroorloven
Ik begon te experimenteren met adverteren op Facebook in 2014 en Amazon in 2018. In het begin werkte het niet, maar met veel vallen en opstaan heb ik het mezelf gaandeweg aangeleerd. Ik keek naar andere digitale ondernemers en probeerde hen vervolgens na te doen.
Ik probeerde vooral te breed te mikken. Ik volgde de advertenties op Amazon en Facebook advertenties niet goed en gebruikte de data niet optimaal. Het kostte me een tijdje om de boel op orde te krijgen.
Met digitale advertenties kun je je specifiek richten op mensen die geïnteresseerd zijn in jouw genre. Met behulp van het machine learning-algoritme van Facebook kunnen we hen 'targeten'.
Toen ik begon met adverteren was het een stuk goedkoper dan het nu is. Hoewel je inmiddels iets meer moet neertellen, is het nog steeds te doen voor zelfstandige auteurs.
Mijn advies is om 5 dollar per dag uit te geven aan Facebook of Amazon. Probeer meer te verdienen met je reclame dan je eraan uitgeeft en investeer vervolgens de winst in meer advertenties. Als het goed blijft gaan, kun je op den duur honderd dollar of meer per dag uitgeven.
Het beantwoorden van e-mails van lezers is een van de beste marketingtools
Ik vind het leuk om lezers over de hele wereld te antwoorden en ze te bedanken dat ze de tijd hebben genomen om mijn boek te lezen.
Als ik een lezer bedank, is er een kans dat diegene een vriend vertelt dat een auteur dat heeft gedaan. Voor je het weet, heb je fans voor het leven.
Mijn boek moet op gelijke voet staan met concurrenten die traditionele uitgevers achter zich hebben
Ik moet een echt goed boek schrijven. De omslag en blurb moeten net zo krachtig en effectief zijn als die van de concurrentie.
Je moet ook investeren in een goede eindredacteur. Als ik het boek af heb, wordt het door iemand nagelezen. Ik accepteer of verwerp de voorgestelde wijzigingen. Daarna gaat de tweede versie naar een team van proeflezers, die details voor mij controleren.
Je kunt je ook geen typfouten veroorloven. Professionaliteit is erg belangrijk.
Ik krijg 70% van de winst van mijn boeken, veel meer dan bij een traditionele uitgeverij
Je moet heel veel boeken volgens de traditionele weg verkopen als je in de buurt wil komen van wat je verdient als je de boeken zelf uitgeeft.
Elke keer dat ik een boek voor 4 euro verkoop op KDP, krijg ik ongeveer 2,84 euro op mijn rekening.
De boeken leverden me ruim 1 miljoen euro op in 2021. Ik geef een beetje uit aan reclame, maar er zijn geen productiekosten. Het is allemaal digitaal.
Ik denk niet dat de meeste mensen begrijpen wat er financieel mogelijk is en hoe makkelijk het tegenwoordig is om boeken uit te geven.
Self-publishing heeft mijn leven veranderd. Toen ik nog naar Londen reisde voor werk, stond ik op voordat de kinderen wakker waren en was ik om acht uur 's avonds thuis als ze sliepen. Nu sta ik samen met mijn kinderen op en breng ik ze naar school voordat ik ga schrijven. Ik zie ze opgroeien.